KOSTPOLITIK

På Sct. Knuds Skole & Børnehave mener vi som udgangspunkt, at det er forældrenes ansvar, at deres børn spiser og drikker fornuftigt, men vi vil meget gerne vejlede til en sund kost, og har også en holdning til, hvad eleverne må indtage i skoletiden.

Formålet med skolens og børnehavens kostpolitik er:

• At bakke op om sunde kostvaner hos børnene/eleverne med henblik på at fremme sundhed og velvære.
  • At fremme læringsmiljøet igennem øget koncentration og energi.
  • At sikre fokus på området i løbet af hele dagen.

SUND KOST

• Vi opfordrer til at følge anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen.
  • Det er forældrenes ansvar, at barnet/eleven får en sund og varieret madpakke med.
  • Eleverne undervises løbende i kost, motion og sundhed.
  • Der opfordres til at skabe et positivt samarbejde om kostvaner mellem børnehave, skole og hjem.
  • Vi forventer, at eleverne har spist et mættende morgenmåltid, inden skoledagen begynder.
  • Der indtages ikke slik, chips, kage, sodavand, saftevand, juice eller andet sukkerholdigt i børnehaven eller på skolen. I det hele taget opfordrer skolen til, at der kun er vand i drikkedunken.
    Der gøres undtagelser ved særlige lejligheder, f.eks. fødselsdage.
  • De elever, som må gå i byen, må kun bringe mad og drikke, som lever op til Sct. Knuds Skole & Børnehaves kostpolitik, med tilbage til skolen. Anden mad vil blive konfiskeret til skoledagens ophør.
  • Det er personalets opgave at skabe gode madvaner i spisepauserne.